4.27.2011

Pumped Up Kicks

Jag knäppte bilbältet och möttes av ett skratt, solbränd hud, vita tänder, ögon dolda bakom mörka pilotbrillor. Hade jag sett ögonen bakom anades skrattrynkor. ”Allt du ser är vår mark, tror inte det kommer någon polis här”, sa han. Vi satt i bländade vita 4WD och körde lite för fort genom terrängen, en regnstorm som hastigt kom allt närmre, synlig lite för nära och samtliga brudporträtt kvar att ta.
Plötsligt tvärstannade vi, ur bilen framför hoppade brudens bror ut, handen upp, gick runt bilen och "inte alls bra om något gått sönder", hann jag tänka. Men han öppnade bagageluckan och drog fram några öl ur en kylbox, ”tog slut inne” ropade han och överröstade stereons bas. High five.
Kastade några öl till de andra bilarna, körde vidare fort med fönsterna nere, solen rödvarm, regnstormen bakom oss, mitt långa hår blåste överallt i vinden och jag log. Rymden i den australiska vildmarken är smått överväldigande, omringad av unga vackra countrykids och Sydneyelegans.
Tillbaka i Melbourne. Långt från 4WD men i Suzys nya citysmarta Mini. Taket öppet, stereon på Foster the people- Pumped Up Kicks, på väg till en reklambyrå i lika slitna som trendiga Fitzroy.
Suzy i överknähöga nya beiga boots, superfina, men slutsålda annars hade jag köpt dem, en mönstrad hipsterkjol, neutral designerkavaj. Högt och lågt, alltid kontraster.

No comments: