2.16.2011

Överfullt

Ibland tänker jag att det är tur att jag bor själv, som nu när mitt vardagsrumsgolv är tapetserat med italienska Vogue, Vogue Sposa, Numéro, V-Magazine, Interview och ett par fotoböcker med Man Ray.
När jag gick min fotoutbildning hade vi en ung fotolärare i en teckningskurs. Hon blev utnämnd till Australiens bästa unga fotograf och har ett fantastiskt driv.
Hon inledde första teckningslektionen med att säga att hon inte kunde teckna och det gjorde vi aldrig. Hon lärde mig mer än någon annan hur man förstår ljus.
Varje lektion hade hon med sig Vogue, Rolling Stone Magazine el liknande. Sedan gav hon oss bilder och vi fick ett par minuter på oss att svara på hur bilden var ljussatt, hur många blixtar som använts och hur de var riktade.
Men hennes allra bästa tips var det här. När man sitter med en brief och ska komma på några smarta idéer, som man bör, och vara superkreativ, som man inte alltid är, och har en inre dialog om ljus, stil, mood, färg, attityd etc. Lämna datorn, gå in i en tidningsaffär och bara bläddra igenom tidningarna snabbt och förutsättningslöst.
Inspiration overload. Det handlar såklart inte om att kopiera en look, men man ser ett färgschema man gillar i en tidning, en vinkel i en annan, en stämning i en tredje. Sedan sprider man ut dem över vardagsrumsgolvet.
Det tittar jag på nu.

No comments: